Vad vet du om New Retail?

Hur skolas entreprenörer?
2 November, 2018
Allt fler vill utforska Kina
15 November, 2018

Vad vet du om New Retail?

Målet är att vara ett bolag som lever i 101 år. Varför just 101 år? Jo, för att techjätten grundades år 1999 och 101 år senare kommer Alibaba vara ett bolag som verkat i tre sekel. Trots ett väldigt långsiktigt mål är Alibaba allt annat än reaktivt i sin roll som en av världens största handelsplattformar. Visionen är att ”make it easy to do business anywhere” och till skillnad från många andra kinesiska bolag som nöjer sig med att fokusera på den inhemska marknaden med 1,4 miljarder människor utan har Alibaba ett tydligt globalt fokus.
Bolagets värdeerbjudande kan sammanfattas i fem kategorier; global sell, global buy, global delivery, global pay och global fun. Men det är inte bara genom global expansion som Alibaba har och kommer utöka sitt inflytande på oss i Sverige och västvärlden – Jack Ma, Alibabas visionära grundare och ledstjärna, myntade för fyra år sedan begreppet New Retail.
Många bolag pratar om omnichannel-strategier; alltså ett fokus på att utnyttja båda försäljningskanalerna med en hög nivå av integration mellan online och offline. Jack Ma har dock gått steget längre, han påstår att online och offline retail snart kommer vara obsoleta begrepp. Istället kommer online och offline att fullständigt integreras för att erbjuda en sömlös kundupplevelse. Ett så kallat New Retail.
Resan mot New Retail ser dock annorlunda ut i Kina i jämförelse med Sverige. Kina är otroligt starka inom online retail, dock saknar många retailbolag välutvecklade butiksnätverk. I Sverige däremot, pratar vi ofta om ”retaildöden” och hur ett större fokus måste läggas på att expandera online. Målet är dock detsamma, en möjlighet att följa kunden i telefonen, på datorn, i butiken och samla data för att optimera kunderbjudanden och kundupplevelse.
Ytterligare ett bevis på Alibabas påverkan på retailindustrin är shoppingdagen Singles Days enorma framgång i Kina, som nu börjar sprida sig över världen. Singles Day är Alibabas konstruerade motsvarigheten till Valentines Day, fast för singlar och med ett ännu större fokus på konsumtion. Dagen infaller den 11/11 och kallas även Dubble eleven. Under Singels Day hanterar Alibabas plattform transaktioner till ett värde 30.8 miljader dollar under 24 timmar.

Bildkälla: alltechasia.com
Alibaba har redan under sina första 19 år haft en stor påverkan på den globala retailindustrin. Det återstår att se vilken roll de spelar i utvecklingen av sell, buy, delivery, pay och fun de kommande 82 åren. Företagets nya Retail-koncept Hema Supermarket gör succé i Kina. Konsumenten kan uppleva hur online möte offline i butik och kan även göra en snabb beställning där de får sina varor hemlevererade till dörren på under 30 min, se hur konceptet fungerar här.
Vad tror du om New Retails framgång i Sverige?
När ser vi integrering mellan online och offline lika självklart som de gör i Kina?

Allt gott,
Sandra Hernvall

Comments are closed.