Ska vi blunda för det vi inte vill se?

What about India?
20 November, 2018
Nu får näringslivet följa med!
28 January, 2019

Ska vi blunda för det vi inte vill se?

Idag (16/1-19) kan ni höra oss i businesspodden Breakit Daily. Som i de flesta mediala sammanhang klipptes stora delar av intervjun bort. Därför får ni den i sin helhet här;

Lyssna; https://www.breakit.se/podcast/246/

Jag bodde i Kina tre år, och när jag pratade med mina kompisar, familj och folk hemma i Sverige så märkte jag att de inte alls förstod den vardag jag levde i. Hur jag varje dag kunde gå ut och betala allt med min mobil, hur jag fick allt hemlevererat hur smidigt som helst och hur det fanns cyklar utanför mitt hus som jag kunde scana en kod och ta mig till jobbet med.

De förstod inte förrän de själva de kom dit och såg det, och då förstod de att Kina är mer än en kinesisk mur, ris och pinnar.

Inför första programmet gjorde vi ett drömschema på bolag vi ville träffa, och vi fick med oss alla bolagen på det schemat. Tencent, Alibaba, Didi, Mobike (för att nämna några) och ett gäng svenska entreprenörer. Det gav en väldigt bra bredd av både de stora världsledande giganterna, och de små som fortfarande är på uppgång.

Sverige har historiskt sett varit fantastiskt när det kommer till att skapa globala bolag. Vi är ett litet land med goda förutsättningar och tidigt förstod vi vikten av att rikta oss globalt. Vi har bolag som Volvo, HM, AstraZeneca i bagaget följt av bolag som Spotify och Skype.

När jag flyttade till Kina var jag beredd på att att få nya perspektiv, men jag hade ingen aning att jag när jag tre år senare flyttade tillbaka till Stockholm skulle känna att jag reste tillbaka i tiden.

Få svenskar har kunskap om bolag och innovation som idag tar form på den kinesiska marknaden, därför är det vi gör med Explore China viktigt. Enligt en rapport från Europeiska handelskammaren (2018) uppger 61 % av tillfrågade europeiska bolag att kinesiska bolag är lika eller mer innovativa än europeiska. En ökning med 14 procentenheter 2017.

Om Sverige ska förbli konkurrenskraft och unga talanger i Sverige fortsatt ska vara anställningsbara på en global marknad, behöver vi sprida kunskap om det som händer globalt, och just nu är det i Kina det händer. Om vi fortsätter att endast blicka mot Väst och trender i Silicon Valley, kommer vi hamna än mer efter, och det är det vi vill göra något åt.

Under två intensiva veckor besöker vi kinesiska bolag i Shenzhen, Beijing och Shanghai. I år kommer vi även lägga till stopp i området kring the Greater Bay Area, för att få ökad förståelse om det som sker där.

Deltagarna får under besöken ett personligt möte med grundare och företag som just nu tar världsledande positioner. Företag som valt att fokusera på den asiatiska marknaden, och som förstått att varje kinesisk provins är som ett land i Europa.

För oss är det också viktigt att detta är mer än en två veckor inspirationsresa till Kina. Vi samarbetar därför med SelfLeaders, som jobbar med ge verktyg och metoder kring Värdebaserat ledarskap. Vi vill att deltagarna ska komma hem med reflektioner, kunskap och hands-on metoder som de kan använda för att stärka sitt och andras ledarskap.

Under året har vi fått många förfrågningar från näringslivet som vill att vi gör liknande aktiviteter för dem. Vårt fokus är studenter, men med det sagt, så kommer vi under det här året att fokusera ännu mer på att stärka kopplingen till svenska företag. Vi hoppas att det ska leda till en riktigt bra win/win där studenternas kunskap, driv och perspektiv kommer än mer till nytta i svenskt näringsliv.

Har ni sett effekter redan?
Ja! Just nu har två av förra årets deltagare påbörjat studier i Asien. Sen vi kom hem i höstas har de bjudits in att dela med sig av sina lärdomar och insikter till både andra studenter, företag och organisationer. Vi blev bland annat inbjudna till Näringsdepartementet där Explore China lyftes som ett gott exempel på hur vi kan stärka samarbetet mellan de två nationerna.

De kinesiska bolagen vi besökte har erbjudit jobb och internship och framstående personer inom svenskt näringsliv har uttryckt att den kunskap studenterna kom hem med är högt eftertraktad.

Vi har även blivit kontaktade av andra studenter som berättat att vårt program inspirerat dem att sätta mer fokus på Asien och Kina. En student skrev till och med att han valt att börja läsa mandarin efter att ha följt oss under året. Det känns såklart helt fantastiskt att höra!

Hur finansieras projektet?
Programmet initierades av Carl Pei, och hans bolag OnePlus stod som heltäckande finansiell sponsor under det första året.

Inför år två öppnar vi upp för fler partnerskap. Från start har vi eftersträvat att bygga en långsiktig hållbar organisation och i det behövs ett långsiktigt finansiellt stöd.

Det händer mycket spännande i Kina, techutvecklingen går i rekordfart. Samtidigt får Kina mycket kritik för hur man använder teknologiska framsteg som ansiktsigenkänning och genmanipulation. När det gäller integritet målas Kina upp som en övervakningsstat. Och landet är en diktatur. Hur hanterar ni allt det här negativa i ert program?

Det tog våra studenter två dagar att landa i insikten att allt det där stämmer, och samtidigt händer andra saker som vi kan inspireras och läras av. Under programmet pratar vi om båda delarna, och fokus ligger på det studenterna kan dra nytta och lära sig av för att stärka sin, och Sveriges, konkurrenskraft.

Vår vision är att fler ska tänka, och agera, globalt. Kinas medelklass växer och miljoner människor konsumerar produkter och tjänster precis som vi. Vår ambition är att bidra till en ökad förståelse för den kinesiska marknaden, så att fler svenska bolag ska lyckas nå den kinesiska konsumenten. Samtidigt växer de kinesiska bolagen och går globalt, så det handlar också om att hitta våra styrkor och vad som gör oss attraktiva, unika och anställningsbara i dessa bolag.

Måste man ibland blunda för felen som Kina har, att det är en ditatur…
Det handlar aldrig om att blunda! Vi ska aldrig blunda för saker som vi i hjärtat känner är fel! Det handlar istället att se; vad har vi för styrkor, vad är vi i Sverige bra på och hur kan vi bidra för att världen ska bli bättre i stort. Entreprenörer idag, framförallt svenska entreprenörer, jobbar med att hitta lösningar för en bättre global värld. Det är det vi vill inspirera våra deltagare att tänka, både att tänka och agera globalt.

I år kommer vi bland annat att besöka SenseTime, ett Hong Kong-baserat bolag som på bara några år tagit en världsledande roll inom face recognition. Ett bra sätt att få en bra bild på det som händer i världen, förstå den teknik som utvecklas och hur den används, är att med egna ögon se det och i ett personligt möte kunna ställa alla de frågor vi har kring det. Detta möjliggör vi i vårt program.

För att att söka programmet ska du gå in på www.explorechina.se/apply

/Josefine Gillver, projektledare Explore China

Comments are closed.