På cykeln genom Beijing

Baidu, den kinesiska sökmotorsjätten
2 September, 2018
Affärsidé: Sälja luft
7 September, 2018

På cykeln genom Beijing

Nu är vi i slutfasen av den här resan och jag skulle kunna skriva en trilogi av böcker om alla intryck som jag fått av Kina. Den största lärdomen jag tar med är att vara ödmjuk och accepterande över hur lite jag egentligen visste om detta land, vilket är viktigt när jag försöker skapa mig en nyanserad bild av vad som händer här. Denna resa har verkligen fått mig att inse detta.

Det jag vill dela med mig av i det här inlägget är just en sådan sak. Någonting som jag inte hade en aning om tidigare men som helt ärligt lämnat ett stort avtryck hos mig. Det är en framgångssaga om ett företag vi fick besöka under vår tid i Peking, som vi möjligtvis snart kan se i Sverige.  Så tänd ett stearinljus, positionera er i soffan med en rykande varm kopp te och öppna upp sinnet för en informationsbomb. Redo? Okej, då kör vi.

Det jag vill dela med mig av är den kunskap jag fick när vi besökte bolaget Mobike. Mobike erbjuder kortfattat en cykeldelningstjänst med idén att användarna behändigt ska kunna hyra en cykel för att transportera sig från plats A till B. Cykeln är utrustad med en GPS som gör att man kan se på en karta var den befinner sig. När man hittat cykeln så scannas en QR-kod med sin mobil och sedan är det bara att cykla iväg i solnedgången. Cykeln kan sedan lämnas var som helst för nästa användare att plocka upp.

Ja, jag tror jag vet vad du tänker. Det här finns ju också Stockholm. Det trodde jag också vid en första anblick, men när jag lärt mig om hela spektret av Mobikes tjänst så har jag dock ändrat den uppfattningen. För även om vi ser cyklar med Gröna Lund- och Alvedon-loggor som svischar förbi längs Drottninggatan vill jag starkt konstatera att; Nej, en cykeldelningstjänst av denna kaliber finns inte i Stockholm och är långt från de andra mediokra cykeldelningstjänster som halvhjärtat försökt etablera sig i staden.

Låt mig berätta lite mer om Mobikes historia för att klargöra vad jag menar. Mobike började med en idé från den kvinnliga grundaren WeiWei Hu: att skapa en cykeldelningstjänst med syfte att underlätta transporten för invånarna i hennes stad. Weiwei tyckte att de delningstjänster som redan fanns fungerade sisådär, främst då de var bundna till fasta stationer där man var tvungen att lämna dem. Inte minst saknade hon en tjänst för att fylla de hål som fanns i vissa områden där det är långt från hemmet till kollektivtrafiken. Så WeiWei sade tack och hej till sitt jobb på Alibaba och påbörjade arbetet till vad som idag är en av världens största cykeldelningstjänst.

Rom byggdes inte över en natt som man brukar säga. I det här fallet, ur ett företagsperspektiv, så byggdes dock just detta ”Rom” över en natt. Och alla dessa vägar som sägs leda till Rom flödades över av grå-orangea cyklar som invånarna bara älskade. Weiweis dröm blev en storslagen succé. Den första cykeln lanserades i Shanghai 2016 och ett år senare användes tjänsten 20 miljoner gånger per dag. Ja du läste rätt, per dag. Weiwei hade således lyckats med att gå från idé till succéartat cykelimperium inom loppet av ett år. Idag, två år senare, fortsätter tjänsten att växa i samma takt. Låt mig presentera lite av dagens siffror för att förstå hur Mobike har växt inom loppet av 2-3 år:

Mobike finns idag i över 200 städer i 9 länder, de har 9 miljoner cyklar som används till 30 miljoner cykelturer varje dag från deras 200 miljoner registrerade användare.

Cykeldelningstjänster med liknande koncept som Mobike är dock inte helt nytt och har tidigare lanserats utan succé. Vad är då anledningen till att just Mobike lyckats med detta? Det finns givetvis ett flertal faktorer, men det som i min mening främst gör denna tjänst unik och framgångsrik är detta: Mobike har lyckats förverkliga tanken av att var du än befinner dig och vilken situation du än är i, så finns en cykel i närheten tillgänglig när du har behovet av att använda den. Detta leder i sin tur till det förtroende för tjänsten som Mobike har lyckats bygga upp hos sina användare, som gör att de helt kan förlita sig på tjänsten istället för andra transportmedel.

För att möjliggöra att bygga upp denna tillförlitlighet använder sig Mobike av data från deras cyklar för att se vilka vägar, rutter och områden som är mest populära, och kan därmed placera och omplacera deras cyklar strategiskt. Som om inte det var nog så delar de även med sig av dessa data till respektive stad, för att möjliggöra för stadsplanerare att kunna optimera populära cykelvägar för att göra dem mer cykelvänliga. Bra för Mobike, bra för staden och bra för stadens invånare. Win-win-win.

Dock leder ett utökat cyklande hos en stads invånare till vissa bieffekter, vilket i det här fallet är ytterligare en framgångsingrediens för Mobike. Mobike har således genom sin tjänst lyckats minska på miljöutsläppen i de städer där de etablerat sig. I ett land där kirurgmaskar och sjukdomar till följd av luftföroreningar är vardag är det oerhört värdefullt med en transporttjänst som är miljövänlig. Mobikes framgångsvåg har ändrat hur miljontals människor tar sig fram i en stad och exempelvis används Mobike i Kina i betydligt större utsträckning än taxibilar, vilket inte var fallet innan deras lansering. I Chengdu, en stad på 12 miljoner invånare har det till och med gått så långt att Mobike används mer än stadens tunnelbana.

Så ännu en gång under denna resa har ett helt tidigare okänt kinesiskt företag dykt upp från ingenstans och gett mig en käftsmäll och det var därför jag ville dela med mig av denna historia. Nu kanske detta låter som ett ode till Mobike, och ja jag kan erkänna att jag blev lite kär i detta bolag och kanske är en aning partisk.

Får vi se Mobike i Sverige inom en snar framtid?  Jag önskar verkligen det och tror inte det är en helt främmande tanke, då de senaste året lanserat sina tjänster i delar av USA, Japan, Israel, Indien och Spanien. Som student vet jag själv hur mycket jag hade uppskattat tjänsten, exempelvis när jag snubblar ut ur studentkrogen strax efter sista bussen gått, fått min cykel stulen för tredje gången eller bara spontant vill cykel-cruisa runt på stan. Det är min starka övertygelse att jag inte är den enda som hade uppskattat Mobike, utan att det hade blivit en succé och ett fenomen.  Inte minst i våra cykeldrivna studentstäder. Så jag håller alla mina tummar för att tjänsten kommer till Sverige. Det kanske även är nödvändigt om vi i Sverige vill fortsätta vara ledande inom miljövänliga och innovativa lösningar. Då känns det inte mer än ett naturligt steg att anamma denna typ av cykeldelningstjänst och implementera den i våra svenska städer.


För att knyta ihop säcken vill jag avsluta med att påminna om vikten av att förstå att Mobike bara är ett exempel och en i mängden av liknande ledande bolag i Kina som på kort tid växt fram och blivit världsledande. Så länge dessa jättar håller sig till den kinesiska marknaden med 1,4 miljarder invånare hör vi inte mycket om dem, men när de väl börjar blicka mot väst så kommer vi inte komma undvika att lära oss om dem. Den blicken tror jag vi kommer få känna av inom kort.

/ Tim Prellwitz

 

Comments are closed.