Mobila betalningar – hur långt efter Kina är vi egentligen och vad kan vi lära oss?

Kinas ekonomiska utveckling: miljöförstöring
10 September, 2018
Nova Forum 2018
25 September, 2018

Mobila betalningar – hur långt efter Kina är vi egentligen och vad kan vi lära oss?

I helgen gjorde jag något historiskt. Och nej, rösta i riksdagsvalet är inte vad jag tänker på. Den historiska händelsen var att jag betalade med Swish på mitt lokala ICA!

Var det smidigt? Nej.

Var det smärtfritt? Nej.

Kommer jag göra det igen? Definitivt! Initiativ som dessa ska premieras!

Kina är det land idag där mobila betalningar är mest utbrett i världen. Landet som på bara ett par år gått från ett cash-samhälle till ett mobile-only samhälle leder nu utvecklingen och användandet av mobila betalningar. Nedan berättar jag mer om mina erfarenheter från Explore China, och vad vi i Sverige kan lära oss av det.

Kinas mobila ekosystem kretsar kring mobila betalningar
Under de två veckorna i Kina med Explore China fick vi uppleva hur fantastiskt smidigt mobila betalningar kan bli. Oavsett vi besökte en restaurang eller marknad, tog en taxi eller gick på en supermarket, så kunde vi alltid betala med mobilen. Skanna en QR-kod, godkänn summan och det är klart. Då har vi dock bara skrapat på ytan av funktionaliteter inom de två konkurrerande betaltjänsterna: Wechat Pay och AliPay. Övriga funktionaliteter är bl.a.: chatfunktion, betala räkningar, månadsspara, kollektivtrafik, beställ taxi (Didi/Uber), lås upp lånecykel, beställ tåg och flygbiljetter, boka hotell, e-handla, donera till välgörenhet.

Nu kanske du tänker: “Varför vill jag kunna göra allt det där? Jag har ju andra appar till det?”. Min syn är att det är ekosystemet som gör användandet så smidigt. När allt du vill göra är inkluderat i betalappens ekosystem så ökar användarvänligheten dramatiskt.

Kinas mobila betalningsindustri i siffror
Internetanvändare: ~750 miljoner varav 96% mobile-only

Kinesiska mobilbetalningslösningar hanterar betalningar för ~20 biljoner dollar. Det motsvarar samma summa som Visa och Mastercard har tillsammans.

Vad kan vi lära oss av det här?
Det finns flera aspekter och lärdomar som jag skulle vilja lyfta fram.

Det första är en uppmaning till konsumenter att testa Swish-betalning i butik när ni hittar någon som erbjuder det. Upplev för er själva hur det funkar. Min första upplevelse i Sverige var långt ifrån lika smidigt som upplevelser i Kina eller med svenska blipp-kort, men att efterfråga bättre kortfunktionaliteter och inte ta steget över till mobilbetalningar är som att under 1910-talet efterfråga snabbare hästar och inte övergå till bilar. Våga testa och anamma tekniken!

Det andra är en uppmaning till fysiska handlare att möjliggöra Swish som ett betalningsalternativ. Men nöj dig inte bara med att skaffa ett företagskonto med tillhörande123-nummer, se till att skriva ut QR-koder för snabbare transaktioner. Det är först då som mobilbetalningar på allvar börjar konkurrera i effektivitet och smidighet mot kort.

Min tredje uppmaning är riktad direkt till GetSwish, företaget bakom Swish-appen. Det behöver snabbt göras en integration med marknadsledare på respektive europeisk marknad som möjliggör mobilbetalningar i hela EU genom sin “hemma-app”, Swish i vårt fall. Det finns två anledningar till detta. Den första är nya PSD2-regleringen som ger Fintech-bolag den direkta möjligheten att gå in och konkurrera. Swish har ett försprång för att man har majoriteten av marknaden, men om jag som konsument är begränsad i mitt användande till Sverige så kommer jag välja en europeisk tjänst i det långa loppet. Den andra anledningen är AliPay. Av de två kinesiska tjänsterna är det den med störst internationaliseringstänk. De har just nu en delad teknikplattform som kommer rullas ut bland amerikanska banker, samtidigt som de just nu etablerar sig i Europa för att förenkla handeln för kinesiska turister. En inte alltför orimlig gissning är att de om ett par år kan öppna upp sin plattform för europeiska konsumenter, vilket skulle skapa världens första globala mobilbetalningssystem. Swish må ha 6.5 miljoner användare, men det går inte att mäta sig med en jätte som har 400 miljoner och Alibabas ekonomiska muskler bakom sig.

Jag tror att mobila betalningar är framtiden, vad tror du?

/ Axel Ingo, participant Explore China 2018

Comments are closed.