Hur skolas entreprenörer?

Kollektivtrafik-bolagens roll
30 October, 2018
Vad vet du om New Retail?
9 November, 2018

Hur skolas entreprenörer?

Jag hade inte varit i Kina mer än ett par månader innan jag identifierat en stor kulturell skillnad; varje måndag när jag frågade mina kollegor vad de gjort under helgen fick jag samma svar – de som hade barn hade vigt sin helg åt diverse utvecklande kurser för barnen, och de som var i min ålder hade själva lagt tiden på utbildning av olika slag.

Konkurrensen i landet går att ta på. Min kollegas fyraåring tog engelska- och mattelektioner för att kvala in på rätt förskola. Lägenheten jag bodde i ägdes av ett par som köpt den bara för att deras nyfödde son skulle ha rätt till skolorna i området. Utan utbildning är du ingenting, och pressen börjar tidigt.

2016 lyssnade jag på ett avsnitt av den väl producerade podden Den digitala draken. I avsnittet intervjuades en för mig då okänd person; Yu Wang, grundare av det som kallas kinesiska Tinder – företaget bakom appen TanTan. Yu flyttade som barn från Kina till Sverige och med glimten i ögat, på gränsen till hånfullt, skrattar han åt minnet av sin tid i svenska skolan.

“Skolmässigt var det helt annorlunda. Jag gick till skolan runt sju på morgonen i Kina och kom hem vid fyra-fem och då började jag med läxorna och det gjorde jag fram till barnprogrammet började, som varade i en timme. Och sen läxor igen fram till elva. Jag blev aldrig klar, så min mamma fick ta över. I Sverige fick vi inga läxor, vi gick till skogen och lekte varje dag och jag frågade läraren om det här var ett straff. Om det var någonting som jag hade gjort för att jag inte får lära mig någonting. Är det något jag har gjort fel?

– Yu Wang.

Två år senare befann jag mig på Slush i Shanghai. På scenen stod dess grundare Peter Vesterbacka, som även grundat Angry Birds. Inför en publik som till mestadels bestod av kineser berättade han om Finlands goda studieresultat, och att de även blivit utsedda till världens lyckligaste folk. Han berättade hur hans barn lägger eftermiddagarna till lek med kompisar och fotbollsträning, och att långa timmar i klassrum och läxläsning till läggdags inte är lika med goda resultat och framgång.

Jag vill hävda att Sveriges historiska framgång som innovationsland till mångt och mycket beror på att vårt utbildningssystem uppmuntrat kreativitet, nyfikenhet och kritiskt tänkande. För att få ett bra betyg i svensk skola behöver du kunna dra egna slutsatser och se helheten snarare än att memorera fakta. Tidigt uppmuntras lek och fritid som en viktig del av uppväxten. I Kina har utbildningssystemet fokus varit precis tvärt om – men även här ser jag tendenser som tyder på ett skifte.

Nästa generations föräldrar, de som själva vuxit upp i det hårt strikta systemet när memorera fakta, läxläsning och långa dagar varit krav, vill annat för sina barn.

Redan idag finns förskolor med pedagogik som värdesätter lek, och i kontrast till tidigare generationer som tillbringat dagarna med far – och morföräldrar, finns idag mötesplatser som kan liknas med öppna förskolor (förutom att de är svindyra och därför inte alls öppna) dit föräldrar tar sina barn för att de ska få leka med andra barn.

 

 

Så frågan är – vad händer när Kina anammar det lekfulla lärandet fullt ut? Kommer de då kliva förbi oss som ledande inom innovation? Med deras unicorns och bolag som Alibaba i ryggen – har det redan hänt?

/Josefine GillverProjektledare, Explore China

Comments are closed.