Hur ett kinabolag kan vinna världens tillit

Vikten av att känna sin kund, även i Kina.
27 August, 2018
Den kärleksfulla draken
29 August, 2018

Hur ett kinabolag kan vinna världens tillit

Har västvärlden halkat efter på världsmarknaden eller ligger vårt värde i något vi kanske inte ens tänkt på?

År 2006 grundades drönarbolaget DJI av entreprenören Frank Wang Tao. Ett bolag som på många sätt kom att revolutionera drönarvärlden. I Sverige känner nog de flesta någon som äger en DJI Spark eller DJI Mavic Pro, vilken plockas fram ur väskan när coola event händer eller foton från ovan ska tas.

Innan DJI tog sig in i konsumenternas hjärtan såg drönarvärlden helt annorlunda ut. I stora drag gick denna marknad ut på att mycket intresserade och engagerade konsumenter kunde köpa delar till en drönare för att sedan själva montera ihop den. Frank såg detta som ett stort hinder då det ledde till att endast prosumers (professionella konsumenter) var de som köpte produkten. Utgångspunkten för Frank blev då att skapa en drönare som kunde hämtas från hyllan, packas upp och flygas direkt ur lådan.

Man kanske tänker sig att DJIs historia, såsom många andra solskenshistorier från entreprenörer, startade med en beskrivning av en cool, ung och överintelligent Frank som under utvecklingsåren själv satt och konstruerade den första konsumentdrönaren hemma på sin kammare…  Men faktum är att produkten är betydligt mer avancerad än så. Varje liten detalj är väl genomtänkt och redan från början har det därför krävts många hjärnor för att ta fram den perfekta konsumentdrönaren. Redan år 2006 var nära 200 ingenjörer med och utvecklade den första produkten och idag är det totalt 12.000 ingenjörer runt om i världen som tar fram den senaste tekniken vilket utgör 25% av bolagets anställda.

Trots gedigen ingenjörskonst finns dock ett stort problem som många aktörer på den kinesiska marknaden brottas med idag; att vinna konsumenters tillit till varors kvalitet och äkthet. Jag minns själv vilka fördomar jag hade om Kina innan jag kom hit, ”the land of copy cats”. Denna brist i tillit har bekräftats för oss vid ett flertal tillfällen under vår resa av bland annat bolag som Daniel Wellington och SinoEtail. I Kina fungerar inte kundtjänst som i Sverige där vi framförallt tar emot och bearbetar kunder efter ett inköp, förklarade Jonny Luong, Business Controller på Daniel Wellington. I Kina fungerar kundtjänst istället som en del av säljprocessen och många frågor som besvaras för att ett bolag ska nå försäljning är just huruvida varan är äkta eller inte.

Men hur hanteras detta av bolag och aktörer på den kinesiska marknaden? En del i utvecklingen för att vinna konsumenternas tillit har handlat om att stora aktörer, såsom Alibaba, hittat sätt att förändra och säkerställa äktheten i produkter som säljs på deras plattformar. Men, för många bolag har det faktiskt helt enkelt handlat om att vända sig till västerländska bolag. Genom samarbeten, uppköp och partnerskap har kinesiska bolag identifierat ett sätt att köpa sig till en form av äkthetsstämpel som västvärlden är känd för att leverera.

Att DJIs förpackningar starkt påminner om den förpackning du får när du köper en MacBookPro från Apple är heller ingen slump. Apple är en viktig partner till bolaget och synergierna går inte att ta miste på. Både innovation och enkel användning är ledord som åtminstone jag tycker kännetecknar de båda bolagen. Även Sverige har blivit ett land som DJI vänt blicken mot och inför sin senaste lansering av Mavic 2 Pro var det kameran som stod i fokus. Hur gjorde man då för att få en kvalitetsstämpel på kameran? Jo, man vände sig till den svenska kameratillverkaren Hasselblad! Hasselblads ledord ”create to inspire” klingade bra ihop med DJI och dessa två innovationsbolag kunde därför slå sina kloka huvuden ihop.

Vi kan återigen se att Sverige alltså inte är helt ute ur bilden gällande innovations- och kvalitetsstämplar, men jag tror att om vi i Sverige ska förstå framtidens handelsmarknad och hur vi kan överleva på en global marknad måste vi börja öppna våra ögon för den del som just nu växer snabbast. Den del där 1,4 miljarder människor bor och där 750 miljoner individer vid 2025 kommer att kliva över från underklass till medelklass. Sverige är ett land med mycket styrka i form av kreativa, analyserande och reflekterande individer, vilket vi kan tacka vårt skolsystem, men vi saknar fortfarande den stora massan. För att bli en del av den globala marknaden måste vi också förstå den som den ser ut idag.

Det finns ett uttryck som lyder ”If you can’t beat them, join them” men i detta klimat med det nya Kina som växer fram tror jag att vi snarare måste tänka – ”We can’t beat them, we must join them”.

// Olivia Ekmark

Comments are closed.