Didi, the small orange tech company

Chinese gigants – the solution to the issues of Swedish post delivery?
31 August, 2018
Baidu, den kinesiska sökmotorsjätten
2 September, 2018

Didi, the small orange tech company

Didi är ett ridesharingföretag som är mest känt i väst som företaget som konkurrerade ut Uber. Företagskulturen är laid back om man jämför med andra kinesiska techbolag, man har gym, dagis, och tom sovrum på kontoret. Detta är alltså inte normen i Kina, och på så sätt sticker man ut väldigt mycket. Genomsnittsåldern på företaget är någonstans runt 28, ett ungt företag.

Didi erbjuder många tjänster: Premier, express, Hitch, Taxi, Enterprise solutions, Bus, Minibus, Designated Driver, car rental, bike sharing osv. Tanken är att man ska ha en plattform för att ta sig från A till B. Transport as a service.

Designated Driver

Efter en lång dag föreslår dina kollegor att ni går ut på en after work. Du tycker att det är en bra ide och lastar in kollegorna i bilen och åker iväg till en bar. Du sänker fem, sex, sju öl, det blir sent. När kvällen börjar lida mot sitt slut tar du fram din telefon, beställer och en designated driver från didi. Din förare hoppar på en liten elscooter iklädd i kostym påväg mot dig. Väl framme packar föraren ner scootern ner i bagageluckan och kör hem dig i din egna bil. Fiffigt va?

Fun fact: Apple har investerat 1 miljard dollar i Didi

Trafik

Didi har väldigt många förare, enligt dem själva har de skapat något i stil med 20 miljoner jobbtillfällen. Eftersom didi har så många bilar ute i trafiken kan dem hämta ut en hel del information. Tänk dig, varje förare är en liten sensor i ett stort nätverk där datorn är dirigenten. Systemet rekommendera rutter som undviker trafik och på så sätt kortar ner restiden. En minut hit och dit kanske inte är hela världen för dig, men sammantaget handlar det om väldigt mycket CO2 besparingar. Man jobbar även väldigt nära med den lokala ledningen för att kunna motverka flaskhalsar i trafiksystemet med den unika insikten som man får med deras data.

Fun fact: Didi har ett kontor i Silicon Valley, Mountain View

Data

4500 TB/dag, 25 miljarder ruttplaneringsförfrågningar. Man jobbar datadrivet och i dagsläget kan man kan man med 85% noggrannhet förutspå efterfrågan av körningar 15 minuter i framtiden. Med denna insikt behöver färre förare som täcker ett större område, och därmed ett effektivare system. En stor del av informationen man hämtar in delar man med sig med stadsplanerare som enklare kan identifiera flaskhalsar i trafiksystemet.

Fun fact: Didi är “21st smartest company”

Framtid

I framtiden vill man se sig själv som ett globalt företag med fäste i Kina, man vill investera mycket i den tekniska lösningen för att få ett så effektivt system som möjligt och man utöka partnerskap med lokala partners runtom i världen.

Till skillnad från Uber investerar man inte aggressivt i förarlösa bilar, då man vill skapa fler arbetstillfällen. Det är inte hållbart att byta ut förare mot förarlösa bilar i Kina ännu då det är ett land som fortfarande växer. Man är tvärtom stolt över att skapa många arbetstillfällen och vill fortsätta med det.

Didi – företaget som bevisar att det inte finns bara ett fruktföretag som kan förändra världen, en ride i taget.

 

/ Pojan Shahrivar

 


Fun fact about Pojan: he has recently finished his fourth year at KTH Royal Institute of Technology where he is getting a masters degree in Computer Science and Engineering

Comments are closed.