Baidu, den kinesiska sökmotorsjätten

Didi, the small orange tech company
31 August, 2018
På cykeln genom Beijing
4 September, 2018

Baidu, den kinesiska sökmotorsjätten

År 1999 föddes Baidu, som är den kinesiska motsvarigheten till Google. Med sina 99% marknadsandelar har man ett minst sagt stark position och man känner sig alltså inte hotade av faktum att Google för den tredje gången ska ge sig in på den kinesiska marknaden. Baidu har lokal kännedom om marknaden och dessutom krävs det många sökningar innan Googles sökmotor är optimerad för den kinesiska marknaden.

Det är svårt att gå in på detalj kring de senaste innovationerna då all information som finns ute är på kinesiska och på presentationen fick vi endast skrapa ytan men kort och gott kan man säga att Baidu har gått in i AI åldern och ser sig själv som ett AI företag och satsar alla sina resurser på AI och Machine Learning. Även Baidu är ett mycket ungt företag med snittålder på 28.

Duer OS
Ett open source projekt som liknar Google Assistant, Siri och Alexa. Fokus här är att man enkelt ska kunna implementera Duer OS i vilken hårdvara som helst och ta vara på dess röstigenkänning och smarta funktioner. Man samarbetar i dagsläget med ett trettiotal företag, med tunga namn som: nvidia, htc, lenovo, foxconn och mi. Man har implementerat Duer OS i allt ifrån bilar, kylskåp, vattenkokare, AC osv. Man har alltså kommit betydligt mycket längre fram i utvecklingen än Google med deras smarta högtalare.

Apollo
Autonomous driving open capability, ett samarbete med Lincoln, är precis som det låter, en satsning på själva mjukvaran för autonoma bilar. I ärlighetens namn fick vi inte se så jättemycket av detta projekt, men intressant att se att man valt att gå i denna riktning.

PaddlePaddle
En ny open source deep learning framework som Baidu utvecklat som sänker tröskeln för kinesiska bolag att implementera deras AI ideer enkelt och snabbt. En sak jag tycker är ganska coolt är att man får ett visualiseringsverktyg, Visual DL, som visar information kring den tränade modellen så man snabbt och enkelt kan felsöka.

Datasäkerhet
Precis som alla andra dataföretag runtom i världen är Didi och Baidu väldigt måna om att inte dela med sig av sin data till utomstående och man har efter cambridge analytica skandalen faktiskt tagit en titt på hur man samarbetar med tredje parter så att man inte gör samma misstag som facebook och läcker information.

Givetvis måste man spela efter reglerna här och bestämmer staten att man behöver viss data så får man snällt föra över den. Detta är dock inget unikt för Kina då detta även händer i USA, möjligtvis inte i samma utsträckning, men man skall inte vara naiv och tro att de amerikanska motparterna är mycket bättre. Möjligtvis mer rättssäker med sin hemliga “fisa” domstol som godkänner varje dataförfrågning.

Sammanfattningsvis
Innovation är konstant, om man tittar i backspegeln för att se vad ens konkurrent har gjort är man redan fel ute. Man skall alltid ligga ett steg före, även om ens konkurrent kopierar din teknik, och jag menar att dem kinesiska techbolagen gör just det, ligger ett steg före.

Comments are closed.