Affärsidé: Sälja luft

På cykeln genom Beijing
4 September, 2018
Kinas ekonomiska utveckling: miljöförstöring
10 September, 2018

Affärsidé: Sälja luft

Vem äger egentligen luften vi andas? Kan man verkligen sälja luft? För mig, som är född och uppvuxen på den svenska landsbygden, på toppen av ett berg med skogen bokstavligt talat på baksidan av tomten, så känns bara tanken av att någon kom på iden att sälja frisk luft helt galen. Det var inte förens jag vid 21 års ålder åkte på en utbytestermin till staden Guangzhou i södra Kina som jag för första gången kom i kontakt med luftföroreningar på riktigt. Även om Guangzhou med sina 15 miljoner invånare är långt ifrån vart t.ex. Peking och Shanghai ligger på topplistan över sämst luftkvalité så fanns där ändå dagar då och då när hela staden låg draperad i en kuslig grå dimma.

Enligt Blueair, företaget som vi besökte i Shanghai, andas idag 6,7 utav jordens ca 7,6 miljarder invånare dålig luft. Skillnaden mellan dålig luft och hälsofarlig luft kan såklart alltid diskuteras och det påpekades att dessa gränser dras på markant olika ställen beroende på hur utvecklat ett land är och hur medvetna myndigheter och ledarna i landet är. Men ändå, 6,7 av jordens 7,6 miljarder invånare har inte tillgång till ren luft. Låt det sjunka in en liten stund.

Blueair jobbar med att utveckla och sälja olika typer utav luftrenare, som privatpersoner och företag köper för att rena luften i sina hem och i kontorsbyggnader. De har också utvecklat ”air aware” som är en anordning som mäter luftkvalitén runt omkring sig. Båda devicerna kommunicerar med en molnbaserad app där användaren enkelt kan övervaka luftkvalitén i sitt hem, samt sätta på och stänga av sin luftrenare direkt från telefonen.

Personligen så tycker jag delvis att detta är en fantastisk uppfinning, en livlina för människor i städer där luftkvalitén sjunkit långt under vad den borde vara. En lösning på ett problem. Medan en del utav mig känner att hälsofarlig luft är ett så pass stort problem att vi borde lägga mer resurser på att gå till botten med det. Inte bara utveckla ”tillfälliga lösningar”. Blueair lade tidigare i år (2018) fram ett förslag till FN att anta ett 18:e mål till sin samling av de 17 globala målen för hållbar utveckling. Blueairs förslag är att de 18:e målet ska fokusera på ren luft till alla invånare på jorden, vilket då skulle hamna tillsammans med de andra målen som bland annat hanterar jämställdhet, rent vatten, hunger och fattigdom.

Från dagen och vårt besök på Blueair vill jag ändå avsluta positivt och ta med mig att dagens innovationer och framsteg inom teknologi är på god väg att lösa flera utav de klimat och humanitära utmaningar vi står inför. Men vi är långtifrån där ännu! Mer resurser och fler smarta uppfinningar behövs.    

/ Lisa Larsson

 


About Lisa: she has recently graduated from Jönköping University with a Master of Science in Economics and Business Administration.  She won the Swedish national championship in Taekwondo, not once – three times. She has studied international marketing at universities in China, Australia, and Sweden and it is in marketing she has her true passion.

Comments are closed.